Rejestracja w BDO jest obowiązkowa dla wielu przedsiębiorców. Dotyczy to m.in. firm, które wytwarzają, transportują, magazynują odpady, a także wprowadzają na rynek opakowania, smary, oleje, opony, baterie, sprzęt elektryczny i elektroniczny. Brak wpisu do BDO wiąże się z karami pieniężnymi, dlatego warto zadbać o to jak najszybciej.
Wpis należy uzyskać przed rozpoczęciem działalności
Formalnie do 30 dni. Zazwyczaj 7-10 dni.
BDO (Baza Danych Odpadowych) to elektroniczny system zarządzania odpadami, stworzony przez Ministerstwo Środowiska, służący przedsiebiorcom do ewidencji i sprawozdawczości wytwarzanych odpadów wprowadzanych na rynek opakowań. Celem BDO jest uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami, zwalczanie nieprawidłowości, takich jak dzikie wysypiska, oraz zwiększenie efektywności recyklingu. System ten, administrowany przez Ministerstwo Środowiska i prowadzony przez marszałków województw, wymaga od 1 stycznia 2021 roku prowadzenia ewidencji wyłącznie w formie elektronicznej.
Obowiązek wpisu do Rejestru BDO i składania rocznych sprawozdań dotyczy szerokiej gamy przedsiębiorców, m.in.:
Przedsiębiorstwa wprowadzające do obrotu produkty w opakowaniach:
- Kawiarnie, cukiernie, piekarnie, mleczarnie, producenci napojów, importerzy, eksporterzy itp.
Sklepy i hurtownie:
- Jeżeli klienci pakują zakupy w reklamówki objęte opłatą recyklingową.
Producenci, importerzy i nabywcy opakowań:
- Opakowania z papieru lub tektury, tworzyw sztucznych, szkła, drewna.
Wytwarzający odpady i prowadzących ewidencję odpadów:
- Dotyczy to wszystkich firm, niezależnie od wielkości i rodzaju działalności, które generują odpady.
Wprowadzający na rynek:
- Oleje, opony, preparaty smarowe (np. importerzy opon, producenci pojazdów).
Producenci i importerzy pojazdów:
- Komisy samochodowe sprowadzające pojazdy z zagranicy.
Wprowadzający sprzęt elektryczny lub elektroniczny:
- Producenci urządzeń elektronicznych, importerzy RTV i AGD.
Producenci, importerzy i nabywcy baterii lub akumulatorów:
- Baterie i akumulatory zamontowane w produktach lub pojazdach (np. zabawki, zegarki).
Organizacje odzysku:
- Opakowań, sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
Pamiętaj!
Nawet jeśli prowadzisz małą działalność, np. kawiarnię i sprzedajesz kawę na wynos w jednorazowych kubkach, musisz złożyć sprawozdanie do BDO.
Więcej informacji oraz pełną listę podmiotów zobowiązanych do składania sprawozdań do BDO znajdziesz w ustawie o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. oraz ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Kary za niestosowanie się do przepisów dotyczących rejestracji, ewidencji i sprawozdawczości w BDO dzielą się na dwie kategorie:
A. kara grzywny: od 100 zł do ponad 1 000 000 zł lub areszt, nakładane przez sąd, za:
- niezłożenie wniosku o wpis do Rejestru BDO,
- niezłożenie wniosku o zmianę wpisu,
- niezłożenie wniosku o wykreślenie z rejestru,
- złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym,
- naruszenie obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych.
B. administracyjna kara pieniężna: od 5 000 zł do 1 000 000 zł nakładana przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.
- prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do Rejestru BDO,
- nieumieszczanie na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością numeru rejestrowego, który jest nadawany przez Marszałka podczas rejestracji w BDO.
100 zł. - mikroprzedsiębiorcy - zatrudniający do 10 osób oraz generujący obrót do 2 mln euro. 300 zł. - pozostali przedsiębiorcy
Zadzwoń, jeśli masz dodatkowe pytania:
tel: 737 619 656
Zajmiemy się wszystkim za Ciebie - od wypełnienia wniosku po uzyskanie wpisu do BDO. Gwarantujemy bezbłędne wypełnienie wniosku i zgodność z obowiązującymi przepisami. Rejestrujemy również firmy, które spóźniły się lub nie miały świadomości obowiązku wpisu do BDO. Nie musisz tracić czasu na formalności - dzielą Cię 3 kroki od wpisu do BDO:
podpiszemy upoważnienie do obsługi BDO
wypełnisz ankietę z podstawowymi informacjami o Twojej firmie
reszta formalności jest po naszej stronie
Od ponad dwudziestu lat jestem związany z branżą gospodarki odpadami. Byłem przewodniczącym zarządu Mazurskiego Związku Międzygminnego - Gospodarka Odpadami, prezesem zarządu Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych Spytkowo, dyrektorem Biura Gospodarki Odpadami w Warszawie, menedżerem ds. ochrony środowiska w Egger Biskupiec.
Obecnie jako niezależny ekspert w firmie EkoSupport specjalizuję się w audytach odpadowych i pomocy przedsiębiorstwom w aspektach związanych z Bazą Danych Odpadowych oraz gospodarką odpadami i opakowaniami.
Zadzwoń, napisz lub pozostaw kontakt do siebie.
Paweł Lachowicz - EkoSupport
tel: +48 737 619 656
mail: biuro@ekosupport.pl
Dane kontaktowe nie będą udostępniane innym podmiotom. Zgodę na kontakt można w każdej chwili wycofać, pisząc na biuro@ekosupport.pl